6/25/2017

KAIKKI MITÄ OSAAN PORTUGALIKSI

Nyt juhannuksena loppui viisi viikkoa kestänyt portugalin kielen kesäkurssi, jota olen käynyt Helsingin seudun kesäyliopistolla. Ajattelin, että nyt kurssin päätteeksi voisin koota opittuja asioita tänne. Mulla ei ollut mitään portugali pohjaa, kun kurssille menin, enkä myöskään ole opiskellut muita romaanisia kieliä, joten ihan nollasta on lähdetty liikkeelle. Portugalin kieli on ihana ja sen opiskelu on ollut hauskaa.

Tärkeintä minulle oli että, oppisin kertomaan perustietoja itsestäni, sekä perheestäni, reagoimaan kysymyksiin ja että, oppisin kohteliaisuusfraaseja ja tärkeintä sanastoa. Ihan hyvin tuli tavoitteet täytettyä ja vielä on heinäkuu aikaa treenata omatoimisesti.

Ola! Muito prazer. Me chamo Lotta. Eu sou finlandesa. Sou de Nurmijärvi, de Metsäkylä. Eu tenho 16 anos. Sou alegre, extrovertida e determinada. Estodo Portuguese. Tenho aulas de portugues as sequndas, tercas e quartas. Vou fazer intercambio no Brasil. Tenho familia anfitria adoravel ra. Falo finlandes, ingles, um pouquinho de sueco e um pouquinho portugues. Eu gosto de viajar, fazer desporto e ler livros. Hoje e domingo, dia 25 de junho. Hoje esta mau tempo. Esta nublado e chove.

suomeksi:
Hei! Tosi ihana tavata. Nimeni on Lotta. Olen suomalainen. Olen Nurmijärveltä, Metsäkylästä. Olen 16-vuotias. Olen iloinen, ulospäinsuuntautunut ja määrätietoinen. Opiskelen portugalia. Minulla on portugalia maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin. Menen vaihto-oppilaaksi Brasiliaan. Minulla on ihana host perhe siellä. Puhun suomea, englantia, vähän ruotsia ja vähän portugalia. Pidän matkustelusta, urheilun harrastamisesta ja kirjojen lukemisesta. Tänään on 25. kesäkuuta. Sää on huono. Pilvinen ja sataa.


Portugalin kurssin lisäksi kesä on tähän mennessä ollut tosi ihana! Kavereideni Alinan ja Riinan kanssa lomailtiin Pärnussa. Siellä oli hyvät kelit ja rannalla oli tuollainen ihana keinu. Nyt juhannuksena olin perheeni ja kaverini Inkan kanssa mökillä. Huomenna lähden isoseksi riparille. Enää 39 päivää Suomessa jäljellä!

Obrigada por ler!

2 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoisen maahan lähdet vaihtoon, Brasilia ei ole se perinteisin valinta! Itse en ole koskaan portugalia opiskellut, mutta espanjaa luin vähän joskus vuosia sitten ja tykkäsin kyllä siitä :) Varmasti jään seurailemaan miten sun vaihtovuosi lähtee rullaamaan!

    https://fiiaelina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei tää ihan basic valinta ole :DD Kiitos paljon <3

      Poista