8/07/2017

EKAT PÄIVÄT BRASILIASSA

Lähdin Suomesta torstai aamupäivällä. Kentällä mua oli saattamassa äiti, isi, Lasse-veli, sekä mun kolme hyvää ystävää. Hyvästeiden jättäminen oli kamalaa ja itkettyä tuli, mutta heti kun lähdettiin turvatarkastukseen, olo helpotti.

Matkustin siis yhdessä 4 muun Brasiliaan lähtijän kanssa ja olen siitä niin kiitollinen, koska en olisi yksin selvinnyt koneiden vaihdoista ja seikkailuista vierailla kentillä. Muutenkin oli ihanaa, että oli samassa tilanteessa olevaa matkaseuraa!

Lennettiin Helsinki-vantaalta Pariisiin ja Pariisissa käytiin syömässä. Sieltä lähti 11 tunnin lento Rio de Janeiroon. Koneessa höpöteltiin muiden kanssa ja hehkutettiin yhdessä, sitä kuinka mieletöntä ja hullua tämä on. Sain myös nukuttua vähän ja katsoin kaksi leffaa.

Oli niin siistiä olla vihdoin Brasiliassa! Etittiin kentältä ruokaa ja teki mieli mäkkiburgereita, mutta, koska kello oli 7 aamulla, McDonaldsissa oli vain aamupalaa myynnissä. Rioon jäi yksi vaihtari Aino ja Ellen lensi sieltä Nataliin, kun taas minä, Siiri ja Matias lennettiin Recifeen.

Recifessä meitä oli hostit vastassa! Mun perheellä oli ihana kyltti ja kun tultiin aulaan, kaikki huusi ja sitten halailtiin. Siellä oli myös piirin Suomen kirjeenvaihtaja. Otettiin yhteiskuvia ja sain ilmapallon, kukkia ja lahjoja. Olin niin jännittynyt ja hämmentynyt, että melkein höpötin heille Suomea, mutta ei se mitään. :DD

Mentiin mun perheen kanssa ravintolaan ja pääsin maistamaan montaa Brasilialaista ruokaa, mm. agua de coco (kookosvesi) ja hassun makuinen guava kakku. Kun oltiin syöty, käytiin Recifessä mun aikuisen host siskon luona ja sitten lähettiin ajamaan Joao Pessoaan.

Nyt olen ollut täällä pari päivää, ja olen jo alkanut tottua kulttuuriin ja ihmisiin. Täällä on wifi-yhteys joten pystyn hyvin katsomaan netflixiä ja kirjoittelemaan tänne.

Joao Pessoan kaupunki on mieletön! Ilma on kuuma. Joka päivä tähän mennessä on ollut 30 lämmintä ja onnistuin jo palamaan, vaikka mulla oli 50+ aurinkorasva ja olin varjossa lähes koko ajan. Ihmiset ovat tosi lämpimiä ja mukavia ja talot ovat hienoja! Meilläkin on oma uima-allas ja kuntosali, sekä sauna tässä talossa. Varjopuoli on se että, en voi liikkua ollenkaan yksin edes päivällä, koska se on vaarallista. Kotona olen tottunut pyöräilemään kavereille ja liikkumaan ulkona vapaasti, niin vähän ahdistaa, mutta totun varmasti!

Ruoka täällä on erilaista, kun Suomessa. Paljon syödään keksejä, kakkua, piirakoita ja erilaisia uppopaistettuja juttuja. Hedelmät ovat hyviä ja kahvi juodaan mustana. Karkkia tarjotaan paljon. Oon tykännyt joistain ruuista paljon, joistain taas en. Suklaa empanadat ja Guarana limppari ovat mun lemppareita! Myös kala, riisi ja liha ovat ihania.

Portugalin kieli on kaunista ja odotan innolla, että opin puhumaan kunnolla. Tähän mennessä olen puhunut lähinnä englantia ja pieniä pätkiä portugalia. 

Ihmiset ovat myös tosi ihania! Joka päivä täällä on ollut kaikkea ohjelmaa. Olen käynyt juhlissa, keilaamassa, shoppailemassa, rannalla monta kertaa, ravintoloissa ja tapaamassa muita vaihtareita ja rotareita. Ennen lähtöä mietin, että onkohan rotarytapaamiset kivoja, mutta nyt olen niin iloinen, siitä että niitä on, koska sieltä saa nopeasti kavereita ja vertaistukea ja rotarit täällä ovat tosi hauskoja.


Mulla on täällä järjestelmäkamera mukana, mutta en ole pystynyt kuvailemaan ollenkaan, koska ryöstöjen takia en voi viedä kameraa pois tästä asunnosta. Mulla on kyllä puhelimessa jonkun verran kuvia ja koetan jonain päivänä lisätä niitä tänne! Kirjoittelen myös koulun alusta pian.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti